dinsdag 21 oktober 2014

Verdwaald in eigen verhaal

Je hebt weleens van die verhalen, dan ben je aan het tikken en hoe meer je tikt, hoe meer je verdwaalt in je eigen verhaal. Dan heb je twee keuzes; 180 graden draaien of laten gaan. Het overkwam mij. Voor mijn portfolio had ik het idee om vier verhalen te schrijven met elk een pretentieus onderwerp. Een interview met een fotograaf voor Pf Magazine, een samengestelde productie over trends voor FD Persoonlijk, een achtergrondverhaal over social influencers voor Psychologie Magazine en last but not last (nor easiest), een reportage over een energieopwekkend gordijn in het TextielLab. Bij het verhaal mist een medium. Nog een struikelblok. WEVEN? Museum Tijdschrift? Of toch dichter bij huis? Weekendbijlage Brabants Dagblad? Nergens had ik een ja-gevoel bij. Sowieso niet bij de reportage in zijn geheel. Het klonk allemaal heel interessant en bovenal innovatief, maar eigenlijk stond het verhaal stil. Ik bleef de uitwerking maar voor me uitschuiven. De beruchte 'van uitstel komt afstel' kwam akelig dichtbij. Uiteindelijk ben ik ervoor gaan zitten, heb geprobeerd al mijn aantekeningen in een reportage te gieten, maar ik begreep er steeds minder van. En als ik, als schrijver al niet veel begrijp van mijn verhaal, dan de lezer al helemaal niet. Ik had het geluk om zelf een keuze te kunnen maken en ik niet afhankelijk ben van een opdrachtgever. Aangezien ik mijn eigen baas ben en dit portfolio mij als tijdschrift journalist moet weerspiegelen, heb ik het laten gaan. Ik stond er niet meer voor de volle honderd procent achter. Het verhaal van het energieopwekkend gordijn is gesneuveld in de strijd. Evenals het verhaal van social influencers, waarbij ik het moeilijk vond om een bepaalde vorm voor ogen te krijgen. Daarvoor zijn mooie stukken in de plaats gekomen, die dichter bij me staan. Een reportage (binnenkijker) en interview met ontwerptalent voor vtwonen. In de verlenging van mijn stage heb ik mooie dingen mogen schrijven voor een hele grote naam binnen de Nederlandse bladenwereld. De oplossing lag achteraf (altijd achteraf) gewoon binnen handbereik. En straks, presenteer ik u een scala aan variatie. Qua onderwerpen, qua doelgroep, qua medium en qua diepgang. Ik wil aantonen dat ik complexe onderwerpen (trends) kan behandelen, maar ook voor een groot medium als vtwonen kan schrijven. Want beiden competenties zijn onmisbaar voor een tijdschrift journalist. Het kompas werkt weer, tijd om door te tikken.

De 'verspilde' tijd heeft in dit geval tot nieuwe inzichten geleid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten