dinsdag 14 oktober 2014

Inkoppertje

Een van mijn portfolio artikelen schrijf ik voor FD Persoonlijk. FD Persoonlijk is in mijn ogen het pareltje van de krantenmagazines. De luxere, misschien iets minder hippe maar gegronde tegenhanger van Volkskrant Magazine. Het blad richt zich op eenheid en allure en weet dat perfect te vertalen naar haar artikelen. Het bewaargehalte is hoog en daarom snel ik me het liefst iedere zaterdagochtend naar de boekhandel om de weekendeditie van Het Financieele Dagblad te halen. Hoe vroeger hoe beter want ik heb vaak genoeg voor een leeg rek aan het einde van de middag gestaan in het weekend.


Met specials over wonen, mode en auto's is het misschien niet one-of-a kind, maar de invulling en tone of voice zijn subliem en maakt dit blad in haar categorie uniek. Naast mooie fotografie en heldere artikelen met een vleugje elite, worden vooral de koppen met zorg geselecteerd.  Neem bijvoorbeeld een reisspecial over Chili waar de kop luidt 'Chili Con Charme'. Of het stuk 'Tijm management', geschreven door kok, vinoloog en historicus Hilary Akers. Maar ook 'Nootoplossing' over walnoten of golfballen rapen zónder bukken en 'Stofwisseling' over nieuwe prints en nieuwe looks klinken en lezen vermakelijk. Wat de magie van zo'n goede kop is? Het doet me glimlachen. Het is simpelweg verlangen naar het stuk. Het is voorspel.

De autospecial van FD Persoonlijk 

De woonspecial van FD Persoonlijk


Het stuk voor mijn portfolio schrijf ik over trends, wat prima past binnen FD Persoonlijk met een rubriek als 'trenddossier' in de specials. Dit brede begrip vraagt met de Dutch Design Week in aantocht om duiding. Wat zijn trends eigenlijk? Wie bepaalt ze? Waar komen ze vandaan? De jaarlijkse Graduation Show van de Design Academy Eindhoven waar (maatschappelijke) trends centraal staan, biedt genoeg stof tot schrijven. Wordt vervolgd..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten